Slide background
Slide background
Slide background

Wouter van der Ley inspireert om in te zetten op de Aandachts Economie

Wouter van der Ley inspireert om in te zetten op de Aandachts Economie

Op maandag 8 juni j.l. kwamen de leden van de KBB bijeen op hun vaste locatie, hotel/restaurant De Witte Raaf in Noordwijk om te luister naar de inspirerende presentatie van Wouter van der Ley, partner bij de Blue Ocean Company, zijn visie op de nieuwe economie, de Aandachts Economie en hoe hierop als ondernemer in te spelen.

In zijn presentatie nam Wouter ons mee in zijn visie. Roepen dat je zo fantastisch bent, dat werkt in de huidige economie niet meer. Onze klanten vragen aandacht. Uit onderzoek blijkt dat 84% aangeeft, dat ze na de aankoop contact willen. Ze willen een aankoopbevestiging. Gewoon bevestiging, argumenten waarom ze zich de juiste aankoop hebben gedaan. Belangrijk is dat je vanuit de juiste intenties, je hart handelt.  Als we onze klanten oprecht centraal zetten, in het hart van de organisatie, dan verbinden we en willen mensen erbij horen. Het is niet meer de zender, ofwel het bedrijf dat bepaalt of door schreeuwende reclame, maar de ontvanger, ofwel de klant bepaalt in de nieuwe economie, de Aandachts Economie.

Wouter maakte duidelijk, dat als je, als bedrijf, kan communiceren met je (potentiële) klanten op een manier die hen wèl aanspreekt. Als het je lukt een relatie met ze op te bouwen van wederzijds vertrouwen. Dan vergroot je, als bedrijf, je voorsprong op je traditioneel adverterende concurrenten of je concurrent die niets doet omdat het tot nu toe te duur was om te adverteren.

Het internet en social media lenen zich met name heel goed voor het voeren van conversaties met je doelgroep. Als je goede conversaties voert met je klanten, worden ze je ambassadeurs. Ze worden je fan en bevelen je aan waar ze maar kunnen. Hierbij  maak je van vreemden eerst vrienden door zelf iets onbaatzuchtigs te doen. Iets van waarde weg te geven. Daarna maak je van die vrienden klanten door ze te laten zien hoeveel toegevoegde waarde hun relatie met jou voor hen heeft. Vervolgens maak je van je klanten fans/ambassadeurs door ze een fantastische service te geven. Meer te doen dan je hebt beloofd en/of meer te doen dan ze verwachten. En het mooie is: deze ambassadeurs zorgen op hun beurt weer voor een nieuwe stroom van vreemden die je weer tot vrienden kunt maken. En daarmee is de cirkel rond. Er is een duurzame marketing eco-systeem ontstaan dat zichzelf in stand houdt en in staat is tot enorme groei. Onderstaand schema geeft een en ander visueel weer.

Hoe kunnen wij veranderen waardoor we succesvol kunnen zijn in de nieuwe economie. Aan de hand van aansprekende voorbeelden en met gebruik van veel beeldmateriaal raakten hij de essentie van het hedendaags veranderen: Vertel mensen niet wat er veranderd moet  worden (what), maar vertel waarin je gelooft (why). Mensen die hetzelfde geloven, gaan je volgen. Niet voor jou, maar voor zichzelf.

Een interessant onderwerp waar tijdens het diner nog volop over werd nagepraat. Het is een andere manier van denken en handelen en dat vraagt de wil on de veranderen.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

MENU